Laatu, luovuus ja lapsilukko!

Olin viime keskiviikkona Iisakin ja Ojansuun Kirsin kanssa Suomen tietokirjailijat ry:n järjestämässä kirjallisuuspaneelissa Verkatehtaalla, jossa pohdittiin suomalaisen kirjallisuuden tulevaisuutta. Ilta oli mielenkiintoinen, sillä kirjallisuus on ollut pienestä pitäen yksi suurista intohimoistani.

Suomalainen kirjallisuus pärjää siis myös tulevaisuudessa luovuudella ja laadulla, vaikka sen onkin uudistuttava ja kehityttävä. Suomen kieli liittyy niin vahvasti itsenäisyyteemme ja identiteettiimme, ettei se katoa, mutta tukea sekin tarvitsee. Kodin, koulun ja kirjastojen yhteistyön kehittäminen on paras tapa ylläpitää suomalaista lukemiskulttuuri ja sitä kautta suomenkieltä. Se on myös tasa-arvoinen tie, sillä tämän kolmikantayhteistyön kautta saavutamme kaikki ikäluokan lapset.

Suomalaisen kirjallisuuden tulevaisuus turvataan parhaiten yhteisellä aktiivisella otteella. Seuraavan hallituksen onkin koottava työryhmä pohtimaan kirjan murrosta sekä laatii kansallinen lukemisstrategia. Oleellista on myös, että saadaan aikaiseksi tekijänoikeusratkaisuja, jotka takaavat sen, että kirjailijoilla on oikeus suojata oma työnsä ja investointinsa.

Painettu kirja ei tule kuolemaan, mutta se saa rinnalleen moderneja nollaviiveyhteiskunnalle sopivia täydennyksiä. Selailu sopii monelle nykyajan ihmiselle, mutta aina löytyy niitä, jotka LUKEVAT.

Painetulla kirjalla on myös yksi etu: se ei tarvitse lapsilukkoa.

 

2 kommenttia artikkeliin “Laatu, luovuus ja lapsilukko!”
  1. avatar V.A.Heikkinen sanoo:

    Nappiin kiteytetty! Äidinkieliemme rikkaus, ja rakkaus sanoihin ja riimeihin, puheeseen ja lukemisen taitoon syntyy jo kotona, jotka toivottavasti jatkuvat läpi elämän. Possessiivisuffikset eivät ole olennaisia vaan himo monipuolisiin teksteihin. V.A. Heikkinen

  2. avatar Mirja Piiroinen sanoo:

    Onneksi meillä on hyvin toimiva kirjastoverkosto. Koulujen ja kirjastojen yhteistyö sujuu myös. Opettajat luokkineen käyvät kirjastossa säännöllisesti lainaamassa sekä opettelemassa tiedonhakua ja kirjatonjkäyttöä. Toinen toistaan oppilaat innostavat lukemista etsiessään. Innostamisen apuna on lukudiplomin kirjaluettelot sekä lukudiplomin suorittaminen. On ilo auttaa näitä innokkaita lukijoita lukemisharrastuksensa edistämisessä.
    Satutunneilla opitaan jo alle kouluikäisenä kirjaston käyttö sekä päästään sisälle kirjojen maailmaan.
    Hyvä lukutaito puuttuu vielä nykypäivänä monelta yläasteelle siirtyvältäkin. Varsinkin jotkut pojat ovat oppimista vaikeuttavassa tilanteessa.
    Kuten moni muukin asia, niin lukemisharrastuskin saa alkunsa jo alle kouluikäisenä. Jos kotona luetaan lapsille, kiinnostus lukemiseen säilyy aikuisikään saakka.
    Lukeminen on monelle vanhuksellekin tärkeä yksinäisyyden poistaja ja unilääke.

Jätä kommentti

css.php