Suomi-brändi=Häme-brändi=Lulu-brändi

Suomi -brändiä työstäneen valtuuskunnan loppuraportti ei ole maamme päälle liimattua löpinää. Se on varsin aito kuvaus houkuttelevuudestamme niin tuotteiden kuin palveluidenkin osalta.  Kuvaus vahvuuksistamme, joita kannattaa hyödyntää, sekä mahdollisuuksistamme, joita kohti kannattaa suunnata. Keihäänkärkenä ovat suomalaisen yhteiskunnan toimivuus, suomalaisten läheinen luontosuhde ja maailman kärkiluokkaa oleva peruskoulutus.

Erityisesti luonto ja luomu istuvat myös Häme-brändiin, sillä meillä on kaikkien mittapuiden mukaan runsaasti puhdasta luontoa, pintavesiä, pohjavesiä ja maataloutta.

– Luomutuotanto on Hämeelle mahdollisuus, mutta sen lisääminen vaatii kuitenkin muutoksia sekä kansalliseen että EU-tason maataloustukijärjestelmään. Luomutuotteiden lisääntynyt vienti ei olisi pahitteeksi Kanta-Hämeelle, joka on yksi Suomen vähiten kansainvälisistä maakunnista.

– Vesien osalta olemme menossa oikeaan suuntaan. Olemme pikku hiljaa sisäistämässä sen tosiasian, että niin pohja- kuin pintavetemme ovat tulevaisuuden ässiä. Ja kuinkas ollakaan; Riikoskan laatima, sellaisenaan läpi mennyt Kokoomuksen puoluekokousaloite viime huhtikuussa käsitteli pohjavettä:  

”Suomi on täysin omavarainen vedenhankinnan suhteen ja koko vesihuoltomme perustuu pääosin laadukkaan ja edullisen pohjaveden käyttöön. Pohjavettä hyödynnetään talousveden lisäksi laajasti myös teollisuuden raaka-aineena, ja sillä on suuri merkitys elinkeinoelämässä.
Pohjavesien määrän ja laadun turvaaminen on suomalaisen yhteiskunnan elinvoimaisuuden elinehto, joka varmistetaan parhaiten tehostamalla pohjavedensuojelua lainsäädännön tarkistamisen ja ympäristöpoliittisten linjausten avulla. Budjetissa tuleekin jatkossa esittää erikseen määrärahoja pohjavesien määrän ja laadun turvaamiseksi.
Pohjavesialueiden rajat ovat keskeisessä asemassa vesivarojemme suojelun toteutumisessa sillä ne vaikuttavat mm maankäytön suunnittelussa sekä ympäristösuojelu- ja vesilain mukaisten lupien myöntämisessä tehtäviin päätöksiin. Tämän vuoksi on ensisijaisen tärkeää niin pohjavesiensuojelun valvonnan kuin kansalaisten ja yritysten oikeusturvan kannalta, että pohjavesialueiden rajauksia tarkistetaan. Pohjavesialueilla nykyisin sijaitsevien riskitoimintojen siirtymistä pohjavesialueiden ulkopuolelle tulee tukea taloudellisesti ja tasa-arvoisesti. Uusien riskitoimintojen sijoittumista pohjavesialueille tulee estää tarkennetun ympäristölainsäädännön avulla.
Suomalaisten pohjavesivarojen mittaamaton ympäristöllinen ja taloudellinen arvo kasvaa globaalissa maailmassa, kun pohjaveden laatu ja määrä turvataan riittävän tehokkaasti.” 

Lulu -brändiin sopivat myös mainiosti kaikki kolme Suomi-brändin kärkeä. Toimiva, luomu ja koulutettu. 

4 kommenttia artikkeliin “Suomi-brändi=Häme-brändi=Lulu-brändi”
  1. avatar GeeniManipuloimaton sanoo:

    Hienoa, että olet luomun kannalla. Sen puolesta puhujia ei Hämeessa olekaan tarpeeksi. Luomutuotteet ovat hyvä juttu myös sen vuoksi, että niissä ei ole geenimanipuloituja tuotteita.

    Suomessa ollaan edelleen sitä mieltä, että Suomalainen ruoka on puhdasta ja siitä saa kaikki tarvittavat ravintoaineet. Yllätys yllätys lähes kaikissa maissa asukkaat uskovat oman maan ruoan hyvyyteen. Tehotuotanto, torjunta-aine-, lannoite- ja antibioottiylijäämineen on kuitenkin todellisuutta täälläkin. Puhumattakaan eläinten kärsimyksistä.

    Ollilan Suomi brändissä mainitsema Suomen edelläkävijyys luomun suhteen kyllä huvitti. Edelläkävijäksi emme enää ehdi, mutta parempi myöhään kuin milloinkaan.

  2. avatar Heikki Koskela sanoo:

    Terve Lulu!
    Minunkin mielestä aika oikeaan Ollilan porukan teesit osuivat. Tuosta neuvottelutaidosta en oikein tiedä: rauhallinen käyttäytyminen on osa meidän perimäämme.
    Puhtaan veden merkitys tulevaisuudessa korostuu. Onko se järvessä vai pullossa, on sivuseikka.
    Minua huolestuttaa ihmisten keskittäminen kaupunkeihin ja sitä myöten jätevesihuollon korostuminen. Jätevesilaitokset ovat vesistöjen partaalla, ja rankkasateet, konerikot ym. aiheuttavat kuormitusta. Rikastetun fosforin kärrääminen jonnekin tuo ongelmia valumien muodossa.
    Luomu ei jostain syystä ole päässyt Suomessa vauhtiin. Yksi syy on keskittynyt kauppa, ja toinen syy on keskittynyt jalostus. Luomutuotteita on vaikea saada markkinoille ja nekin vähät on hinnoiteltu katteeltaan liian korkealle. Tuotteista on tehty kuluttajille liian kalliita. Ei ole tavaraa, muttei ole ostajiakaan. Se on noidankehä.
    On mielenkiintoista, mitä tulevaisuus tuo tässä asiassa tullessaan.
    Tsemppiä vaalityöhösi t. Hessu K.

  3. avatar Sara Kaloinen sanoo:

    Komppaan Hessua!

    Maabrändiryhmä nosti esille elävän maaseudun ja koko maan asuttuna pitämisen tarpeellisuuden tavoitteeksemme. Luomu edellyttää laajoja vijelyalueita, pienhiilijalanjälkinen kuljetuslogistikka lähijakeluverkostoja tuottajilta suoraan kuluttajille ja luomutuotanto sinällään luonnollista lannoitusta. Hyvä että saadaan vahva tahtotila lopettaa kaikki viimeaikaiset ja melko turhat kaupunkitiivistämispuheet ja marginaalisesti kuormitusta pienentävät haja-asutusalueiden harmaavesien pienpuhdistamokeskustelut. Ongelmanratkaisijoita kun olemme, niin tästä se tulevaisuus kehittyy. Aika haasteen tuo raportti kyllä antaa uusille edustajille, onneksi ainakin Hämeenlinnasta on monta hyvää tavoitteemassa pestiä. t. Sara

  4. avatar Kaippa sanoo:

    Taannoin eräs munanviljelijä 🙂 valitteli tv:ssä, että kyllähän kaikki ostaisivat hymyilevien kanojen munia, mutta ei ne niistä maksaa halua ylimääräistä.

    Jos tuilla alettaisiin luomua tukea, niin varmaan nykyajan tehomaatilalliset nostaisivat haloon, jos kalliit tehotilat ja teholaitteet pitäisikin yhtäkkiä muuttaa luomuiksi, että saisivat samat tukiaiset.

    Ei siihen vaan oikein muuta konstia ole, kuin saada kuluttajahinta vaikka sitten tukemalla hinattua niin alas, että kauppa rupeaa käymään, en vaan usko, että sitä vielä halutaan. Kyllä ihmiset valtaosin halvimman ostaa, jos tavara muuten on samaa.
    Onnea vaan vaaleihin.

Jätä kommentti

css.php