Kaameat aktiiviset

Julkaistu Hämeenlinnan Viikkouutisten kolumnina 10.8.2012

 

Kaupunkimme kehittäminen on herättänyt ihmetystä laajalti paitsi turuilla ja toreilla, myös kaupunkimme rajojen ulkopuolella ja asiantuntijapiireissä. Maankäytön ja rakentamisen osalta tehdään vauhdilla päätöksiä, joilla sementoidaan elinympäristöämme sadoiksi vuosiksi. Uuttakin suunnitellaan kiireellä, vaikka entiset hankkeet ovat vielä pahasti kesken ja niiden vaikutukset ja kustannukset auki.

Hämeenlinnalaiset eivät koe, että heitä kuunneltaisiin tai heidän mielipiteitään huomioitaisiin kaupungin kehittämisessä. Turhautuneina ajatellaan, ettei kannata yrittää vaikuttaa. Onneksi meillä kuitenkin on aktiivisia ja sisukkaita asukkaita, jotka osallistuvat demokraattiseen päätöksentekoon mielipiteineen, kannanottoineen, valituksineen ja adresseineen. Asukkaita, jotka käyttävät viisaasti Suomen perustuslain heille myöntämiä oikeuksia. Perustuslain 2§:ssä kun todetaan ”Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristönsä kehittämiseen.” Tätä oikeutta käyttävät täysimääräisesti ja kunnioitettavasti kuvaamataidon lehtorit, rouvat Kaarakka ja Vartiainen sekä herrat TkL Välimaa ja DI Raittinen. Nelikko laatikin vastikään avoimen kannanoton ja adressin, jonka lopussa esitetään seuraavaa:

”Alueiden ja hankkeiden suunnittelun piilottaminen yhtiöihin pysäytetään ja asiat tuodaan nykyaikaisesti ja avoimesti kaupunkilaisten arvioitaviksi. Ylilyönneistä on siirryttävä kohtuuteen sekä kestävälle pohjalle niin ympäristön, sosiaalisen elämän kuin talouden kannalta.”

Kaupungin yhtiöiden osalta voidaan todeta, että ne ovat perinteisen demokraattisen valvonnan ulkopuolella. Demokratian toteutumisen kannalta on hyvin ongelmallista, että asukkaiden vaikutusmahdollisuuksia rajoitetaan yhtiöittämällä. Osakeyhtiön hallitus toimii aina yhtiön edun mukaisesti. Yhtiön etu taas voi olla pahassakin ristiriidassa kaupungin asukkaiden edun kanssa. Yhtiöiden avoimuutta voisi kuitenkin lisätä, mikäli hallitukset niin haluaisivat: hallitukset kun voivat halutessaan päättää hyvinkin avoimesta toiminnasta ja tiedottamisesta. Näin ei kuitenkaan syystä tai toisesta ole haluttu tehdä.

Lisäksi voidaan todeta, että Suomen korruptiolle alttiisiin alueisiin kuuluvat mm julkisten laitosten ja yhtiöiden rahoitus, tuotto ja kannattavuus…rakentamisesta puhumattakaan. Kokonaisuudessaan elinkeinoelämän ja hallinnon läheiset suhteet ovat edesauttaneet korruptiota ja jopa heikentäneet taloutta. (Transparency Internationalin raportti 7.6.2012). Nelikon kritiikki yhtiöitä kohtaan on siis hyvin perusteltu.

Toivomus siirtymisestä kohtuuteen ja kestävälle pohjalle on myös viisas. Kohtuullisuus ja maltti höystettynä faktoilla on sitä mitä tarvitaan myös kaupunkimme kehittämisessä. Kestävä maankäyttö on yksi yhteiskuntamme kantavista voimista ja sen myötä on mahdollista toteuttaa kestävää ympäristö-, sosiaali- ja elinkeinopolitiikkaa. Onnistuminen edellyttää paitsi osaamista ja ymmärrystä, myös kestävää kehitystä tukevia arvoja.

Mielenkiintoista on, että tämä aktiivinen ja viisas kansalaiskvartetti leimattiin Hämeen Sanomien Antin palstalla 5.8.2012 pysähtyneisyyden ajan puolustajiksi. He kun puolustavat Hämeenlinnaa, joka on hyvä kaupunki. He haluavat aikakautemme haasteista tietoisina kehittää kaupunkiamme asukkaiden ja ympäristön ehdoilla.

Allekirjoitin adressin ja kannan omaa kappaletta laukussani. Tervetuloa nappaamaan hihasta kiinni ja allekirjoittamaan!

 

10 kommenttia artikkeliin “Kaameat aktiiviset”
  1. avatar Konsta Kupiainen sanoo:

    Herätys Kansalaiskvartetti! Kaikissa muissa Pohjoismaissa kuntien johdossa on yleensä luottamushenkilö. Nykyisin se on mahdollista myös Suomessa.

    Pormestari on vaihtoehto kunnanjohtajalle. Mikäli kunta päättää ottaa käyttöönsä pormestarimallin, ei kunnassa ole lainkaan kunnanjohtajaa. Nykyisin kunnat saavat valita kahden johtajamallin väliltä, jotka ovat siis kunnanjohtaja ja pormestari.

    Kuntalaki on tarjonnut kunnille tämän valintamahdollisuuden vuodesta 2006 lähtien.

    Erotuksena kunnanjohtajan ja pormestarin välillä on se, että kunnanjohtaja on virkasuhteessa kuntaan ja pormestari on kunnan luottamushenkilö. Kunnanjohtaja siis toimii virassaan virkavastuulla.

    Kunnanvaltuusto valitsee pormestarin. Valtuusto päättää pormestarin palkan suuruuden ja muut edut. Pormestari valitaan valtuutettujen joukosta. Kunta voi kuitenkin päättää valita pormestariksi myös muun henkilön kuin valtuutetun.

    HUOM! Pormestarin ei myöskään tarvitse olla kunnan jäsen. Pormestarin kotikunta voi siis olla jokin muu kunta kuin se, johon tämä valitaan pormestariksi.

    Valtuusto voi kuitenkin päättää, että pormestarin ja apulaispormestarin on oltava kyseisen kunnan valtuutettu. Pormestariksi ja apulaispormestariksi voidaan valita vain henkilö, joka on kirjallisesti suostunut vastaanottamaan tehtävän.

    Pormestari on siis kunnan luottamushenkilö. Hänet voidaan valita enintään valtuuston toimikaudeksi. Pormestarin toimikausi jatkuu siihen saakka, kunnes uusi pormestari tai kunnanjohtaja on valittu.

    Kunnanjohtaja puolestaan voidaan valita myös toistaiseksi. Pormestari voidaan erottaa, jos hän ei nauti valtuuston luottamusta.

    Pormestarin tehtävänä on toimia myös kunnanhallituksen puheenjohtajana. Kunta, joka on valinnut johtajakseen pormestarin, voi valita myös apulaispormestarin tai useita sellaisia.

    Miksi tätä Pormestari-mallia ei ProHämeenlinna halua viedä eteenpäin?

    • avatar Heikki Koskela sanoo:

      Moro Konsta!
      Olen pormestarimallin kannalla ja olen ymmärtänyt, että vihreät on myös.
      Ihmiset ovat kiinnostuneita eri asioista eri lailla, ja siksi pormestareita pitäisi olla enemmän kuin kaksi.
      Myös suhdanteet voivat muuttua nopeasti, joten olisi hyvä voida vaihtaa kehittäjä saneeraajaan. Erilaisia ihmistyyppejä tarvitaan erilaisiin tilanteisiin.
      Henkilöstöjohtaminen tulisi kuitenkin olla kaikilla pormestareilla hanskassa.
      Hauskaa päivää t. Hessu K. (kepu/prohämeenlinna)

  2. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Tervehdys!
    Olen tässä jaellutkin kaupunginjohtajan ja apujohtajan palkkioita viiteen pormestari-pestiin.
    Rahat ja palkkiot riittivät hyvin, vähä jäi ylikin.
    Vihreillehän sopii kaikki, paitsi Ranteen Jarille, jolla on ihan omiakin ajatuksia.
    Ilkkalan Karille talouspuoli.
    Koskelan Hessu osaa hoitaa henkilöstöpolitiikan.
    Innovaatio-osio jaettaisiin psykologien kesken, Oinonen ja Ranne.
    He tuntevat ihmismielen syvimmätkin virtaukset.
    Logistiikkaa sompailisi monopolipelin mestari Vekka.
    Ps. Alan varsinainen maestro Soukola on ministeriainesta, joten hän junailkoot isommat kuviot kuntoon Arkadianmäellä.
    Lulu ei vielä ole listalla, vaikka pätevä olisikin ympäristö-vastaavaksi,
    etteivät pääse sanomaan paikkajakoani jotain tiettyä puoluetta suosivaksi.
    Riitta

    • avatar Leo Leppänen sanoo:

      Moro Riitta!

      Tässä vaiheessa jätit erittäin viisaasti ylipormestarin pestin jakamatta. Ehdottamasi tyypit kelpaavat apupormestareiksi, joskin Vekan sopivuuttaa haluan harkita. Hän kirjoittelee pääaviisiimme ilmavia tekstejä ja puolitotuuksia. En pidä tällaisesta julkisesta esiintymisestä.

      Varmaan varasit ylipormestariuden minulle. En tarvitse palkkaa tällaisesta pikkuhommasta, jos saan Iisakin vasemmaksi kädekseni.

      Vaaliehdokkuus siis harkinnassa!
      – lexa

  3. avatar Silvon Tapsa sanoo:

    Olis se upeeta nähdä Hämeenlinnan johdossa uniformupukuinen ”borgmästare”… ratsastava sellainen!
    Toivottavasti toteutuu jo ensi kesäksi…

  4. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Moro Lexa!
    Olisit oiva Piällysmies kaupungillemme.
    Ehdottaisin vasemmaksi laitahyökkääjäksi l. kännykäksesi Koskisen Jossua,
    Iisakin laittaisin muutamaksi vuodeksi jäähylle – kasvamaan.
    Tuo Vekka oli kevennys, en malttanut.
    Riitta

    • avatar Leo Leppänen sanoo:

      Kiitos luottamuksesta Hämeenlinnasta Ruotsiin saakka!

      Tässä muutamia pop-asioita, jotka laitan ylipormestarina alkajaisiksi haminaan: En tarvitse virka-autoa ja kuskia, koska minulla on hieno menopeli ja ajokortti. Tosin viimeksi mainittu menee vähäksi aikaa kuivumaan, jos ennen vaaleja tulee yksi sakko. Apupormestari Hessu Koskela varmaan lainaa ratsua korvausta vastaan, jos tarvitsen sitä esimerkiksi Wirtsajuhlien järjestyksen pidossa. Cityssä ei enää kuseskella ja paskannella ihmisten asumuksille ja yleisille paikoille. Jäähallissa tykkään katsoa matseja seisomapaikalta. Kaupungin ökyloosi myydään tarpeettomana. Vien vieraat pääjohtajia myöten Sikakatsomoon. Väliajoilla poiketaan kahvilla, makkaralla ja kaljalla samoilla luukuilla kuin fanit. Samaan tyyliin hoidan isännyyttä HPK:n ihanien naisten lentismatseissa. Ystävyyskuntamatkailun lopetan. Seminaarit pidetään Hämeenlinnassa. Vanjanlinna on pääpaikka. Mallia konsernin toimintaan haetaan pääasiassa Suomesta. Toriparkkia ei rakenneta. Etelärantaa ei oteta tehokäyttöön dollarin kuvat silmillä. Pääkatu pysyy suunnilleen nykyisellä paikalla ja veden päälle ei rakenneta. Hotellihankkeen papereilla vieraat pyyhkivät hanuriaan virkaanastujaiskaronkassani. Hallinnosta annan kenkää parillekymmenelle. Yhtiöiden määrä vähennetään. Innopark ja sen projektit laitetaan tehosyyniin. Apupormestari Kari Ilkkalalle annan puoli vuotta aikaa toimittaa pöydälleni sellaiset pumahkat, joilla kaupungin talous saadaan kohtalaiseen kuntoon viidessä vuodessa.

  5. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Ylipormestarin rätinkien jälkeen kaupunkilainen nukkuu levollisemmin kuin konsa kaupunkiin muutettuaan.
    Riitta

  6. avatar Konsta Kupiainen sanoo:

    Miksi tätä Pormestari-mallia ei ProHämeenlinna halua viedä eteenpäin?

  7. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Konsta hyvä, aika aikaansa kutakin.
    Riitta

Jätä kommentti

css.php