Iisakki Kiemunki levittää julkisuuteen yksityisasioita ja vääriä väitteitä

Julkaistu Hämeenlinnan kaupunkiuutisissa 4.10.2014

Keskiviikkona 1.10.2014 kävi lopullisesti ilmi, ettei Sunny Car Center ollut maksanut tonttirahoja Hämeenlinnan kaupungin tilille määräaikaan mennessä. Samana päivänä julkaistiin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Iisakki Kiemungin haastattelut Hämeenlinnan Kaupunkiuutisissa ja Hämeen Kaiussa. Kiemunki on ammatiltaan toimittaja. Haastatteluja jaettiin myös mm Kiemungin ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Raution toimesta fB:ssa.

Kiemunki nostaa haastatteluissa esiin alaikäisiä lapsiani koskevan keskeneräisen elatusmaksuun liittyvän kiistan. On normaali käytäntö, että mikäli elatusmaksun muutoksista ei lasten iän ja muiden maksuun vaikuttavien olosuhteiden muuttuessa päästä sosiaalitoimen neuvotteluissa sopuun, ratkaisee oikeus maksun määrän. Asiassa ovat kantajina lapset, maksun määrittelyn pohjana elatusapuohjeet ja lasten edun ajajana juristi. Lasteni yksityisoikeudellinen asia ei liity mitenkään luottamustoimieni tai muiden työtehtävieni hoitamiseen. Niiden levittely julkisuudessa on täysin asiatonta. Kiemunki yritti julkistaa samoja asioita myös Hämeen Sanomien blogissa, mutta päätoimittaja poistatti ne asiattomina 19.9.2014.

Valtuuston puheenjohtaja Kiemunki esittää julkisuudessa vääriä, mielikuvituksellisia ja erittäin loukkaavia väitteitä. Hän mm. väittää, että yritän harhauttaa oikeutta ja käytän lapsia pelinappuloina. Hän myös väittää, että vaadin, että entisen mieheni pitäisi luopua talosta ja autosta, jotta voisin rahoittaa ja toteuttaa eduskuntavaalikampanjaa. Kiemunki antaa myös ymmärtää, etten todellisuudessa olisi hoitovapaalla hoitamassa pientä lastani, vaan vaalityössä.

Kiemungin väitteet ovat järkyttäviä.

Poliitikkojen tulee sietää julkisuutta ja julkista kritiikkiä, mutta vain tehtävien hoitamiseen liittyvien tai vaikuttavien asioiden osalta. Alaikäisten lasten asiat tai perättömät väitteet yksityiselämään liittyvistä asioista eivät ole sellaisia.

Hämeenlinnassa on peräänkuulutettu valtuustosopimuksen ja kaupunginhallituksen pelisääntöjen noudattamista ja asiallista käytöstä. En ole luottamustehtävissä taikka muutenkaan levittänyt tietoa muiden poliitikkojen yksityisasioista. Esittämäni kritiikki ja parannusehdotukset ovat liittyneet käsiteltäviin virallisiin asioihin, niiden valmisteluun ja päätöksentekoprosesseihin. Valtuuston puheenjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja katsovat kuitenkin oikeudekseen levitellä laajaan julkisuuteen luottamustehtävieni hoitoon liittymättömiä lasteni yksityisasioita ja minuun liittyviä perättömiä väitteitä. Vastaavaa tapausta valtakunnastamme tuskin löytyy.

Poliitikonkin yksityiselämä on suojattua siltä osin, kun se ei liity luottamustehtävän hoitamiseen. Myös poliitikoilla, eduskuntavaaliehdokkailla ja heidän perheillään on oikeus yksityisyyteen ja myös perhevapaiden pitämiseen perheelle sopivalla tavalla.

52 kommenttia artikkeliin “Iisakki Kiemunki levittää julkisuuteen yksityisasioita ja vääriä väitteitä”
  1. avatar JP sanoo:

    Hyvä Lulu Ranne, olet jo ylittänyt maaliviivan, voit hellittää, palkinnot jaetaan keväällä 2015.

    Kerää voimia, keskity perheeseesi, anna aikaa lapsille ja puolisollesi.

    Asioilla on tapana järjestyä, onnea!

  2. avatar no name sanoo:

    Iisakki Kiemunkin paskan heitto ei varmstikaan yllätä – mieshän tunnetaan kyllä. uskon että tällaiset lapsia ja yksityiselämää koskevat loanheitot lankeavat kyllä heittäjän omaan nilkkaan tavalla tai toisella. On kyllä perin erikoista se että meidän yhteisten asioidemme nokkamies ja valtuuston puheenjohtajana istuu tällainen tyyppi. Minulla ei ole ainakaan minkäänlaista arvostusta tämän tyyppistä ihmistä kohtaan ja niin olen kuullut monelta muultakin

  3. avatar Jari Ranne sanoo:

    Hämeenlinnan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja jatkaa törkeää, likaista ja vääristelevää perheemme ja lastemme yksityisasioiden suoltamista julkisuuteen. Juuri olin kolmeen kokeneeseen asiantuntijaan yhteydessä. Eivät edelleenkään meinanneet uskoa korviaan eivätkä silmiään, kun näytin aineistoa ja kerroin esitetyistä mielikuvituksellisista loukkaavista väitteistä.

    Esittivät useita samoja kysymyksiä, joita ovat esittäneet jo aikaisemmin monet muut.
    Eikö Hämeenlinnan kaupungin virkamiehistöstä, johdosta, poliittisista johtajista tai poliittisten puolueiden sisältä löydy yhtään sellaista lakiasioita tuntevaa, joka tuntisi mm. yksityisyyden suojaan, lasten oikeuksiin ja muutkin asiaan liittyvät lait ja säädökset?
    Miksi tuollaisen toiminnan annetaan nyt jatkua päivästä toiseen?

    Tuollaiseen toimintaan puuttumisen keinot ovat olemassa ja ne on jo päätetty. Tällä hetkellä enemmänkin askarruttaa, miten tuon likaisen toiminnan saa pysäytettyä ennen kuin kovat keinot alkavat toimia?

  4. avatar Kiitollinen sanoo:

    Hyvä kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio. Pitääkö Lulu Ranteen Kaupunkiuutisissa 4.10.2014 esittämä väite toiminnastasi sosiaalisessa mediassa paikkansa? Oletko kaupunginhallituksen puheenjohtajana toimiessasi levittänyt Facebookin kautta kaupunginvaltuuston puheenjohtajan Iisakki Kiemungin haastattelua, jossa käsitellään poliittisen vastustajan yksityiselämän piiriin kuuluvia tietoja?

  5. avatar JP sanoo:

    Ei kai se voi pitää paikkaansa, kun Sari Rautio kiirehti valtuustokauden alussa kirjoittamaan omaan blogiinsa:

    Sari Rautio kirjoittaa 15.1.2013 blogissaan OTSIKKO: UUDEN VALTUUSTON ALOITTAESSA

    …Eilisestä koulutuksesta haluan nostaa esiin erään kohdan kuntalaista. ”Luottamushenkilön tulee edistää kunnan ja sen asukkaiden parasta sekä toimia luottamustehtävässään arvokkaasti tehtävän edellyttämällä tavalla” Kuntalaki 32 §.

    ihan noin niinkuin, jos Sari ei ehdi vastata.

  6. avatar Lulu Ranne sanoo:

    Iltaa,

    Sari Raution fB-sivuista on kopio, jossa näkyy ajankohta 1.10.2014 klo 9.19.
    Hän on silloin twiitannut ja samalla jakanut face bookiin Kiemungin Kaupunkiuutisten haastattelun, jossa Kiemunki levittelee ja vääristelee lasteni ja perheeni yksityisasioita. Raution twiitissä näkyy myös seuraavaa lisäys:
    #eiooainoa.

    Lulu

  7. avatar JP sanoo:

    Voitko Lulu Ranne tarkentaa, mikäli sinulla on selkeä käsitys, mitä tuo Raution twiittaus ”#eiooainoa,” tarkoittaa?

    Uskon, että ½ Hämeenlinnaa voi tapahtuneesta pahoin, ensisijaisesti lastenne ja toki myös teidän vanhempien puolesta.

    Haittaako tapahtumat lastenne hyvinvointia? Jos haittaa, eikö lastensuojelu ole oikea taho hakea suojaa lapsillenne? MIten näette, voisiko kuntalaisaloitteella vaatia Kiemungin ja Raution luopumisia KH ja KV puheenjohtajuuksista?

    Sari Rautio 15.1.2013: ”Luottamushenkilön tulee edistää kunnan ja sen asukkaiden parasta sekä toimia luottamustehtävässään arvokkaasti tehtävän edellyttämällä tavalla” Kuntalaki 32 §.

  8. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Ehtoota!
    Vetosin taannoin jo Iisakkiin, eroa puheenjohtajuudestasi ja siirry rivivaltuutetuksi.
    Tähän IIsakki keksi ruveta vaatimaan muilta sitä sun tätä.
    Asiahan on niin jotta puheenjohtajan täytyisi olla se viksuin porukassa ja nyt se ei näytä toteutuvan.
    Siispä vetoan uudelleen: Iisakki eroa heti puheenjohtajuudestasi ja vailla mitään vaatimuksia!

  9. avatar JP sanoo:

    Erkki-hyvä!

    Laadi vetoomuksesi kuntalaisaloitteena? https://www.kuntalaisaloite.fi/fi

    Takaan, että allekirjoitan sen ensimmäisten joukossa.

    Keep on going….

  10. avatar Kiitollinen sanoo:

    ”Kenakkala kiittelee Kiemunkia”, ”Jo riittäisi räksytys”. Otsikoita Hämeen Sanomista 5.10.2014

    Hämeen Sanomien tutkivan journalismin taso jaksaa aina ilahduttaa lukijaa. Muistelisin, että saimme lukea Ritaluomasta ylistävän henkilökuvan juuri sopivasti ajoitettuna. Kaikki ei sitten sen jälkeen mennytkään ihan niinkuin oli etukäteen sovittu.

    Jälkiviisaus on varmaankin tyypillisin viisauden laji, mutta uskaltaisin väittää, ettei SCC hankkeen kaatumiselle naureskelu ole suurimman osan hämeenlinnalaisista kohdalla jälkiviisautta. Tai en ainakaan muista kenenkään tuttuni uskoneen hankkeen toteuttamiskelpoisuuteen edes hankkeen esittelyvaiheessa. Lähinnä luulimme kyseessä olleen väärälle päivälle osunut aprillipila. Nyt näille hankkeen takana suoraselkäisesti seisseille rohkeille hämeenlinnalaisille kunnallispoliitikoille vitsailtiin hauskan osuvasti Uutisvuodossa 4.10.2014. Jos olisin vakuutusyhtiö Pohjantähden asiakas, nauruni olisi huomattavasti väkinäisempää. Toivon ainakin oman vakuutusyhtiöni jättävän riskisijoitukset maksamillani vakuutusmaksuilla väliin.

    Hämeen Sanomat ei edelleenkään ole millään tavalla ottanut tutkivan journalismin kohteeksi palkkalistoillaan olevan kaupunginvaltuuston puheenjohtajan Iisakki Kiemungin avautumista samaan konserniin kuuluvassa Kaupunkiuutisissa. Kiemunki saa olla turhautunut politiikan tekemiseen Hämeenlinnassa ja tietenkin hän saa tuoda turhautumisensa myös julki. Se on politiikkaa. Ongelma vain on, että Kiemunki hyvin tarkoitushakuisesti toi julkisuuteen poliittisen vastustajan henkilökohtaiseen perhe-elämään kuuluvia asioita, joita myös kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Sari Rautio innokkaasti levitti sosiaalisessa mediassa. Hämeen Sanomat vink, vink. Tämä on iso UUTINEN!

    Kaupungin näkyvimmät sosiaalidemokraatit ilmeisesti uskovat tällä hetkellä, että olemalla hiljaa välttävät Kiemungin aiheuttaman kohun. Vaalithan ovat vasta keväällä, mutta äänestäjät ovat jo jonkin aikaa siirtyneet sosialidemokraatien takaa perussuomalaisiin. Tälle ei ilmeisesti pystytä enää tekemään mitään.

    ”Kenakkala kiittelee Kiemunkia” otsikoinnillaan Hämeen Sanomat tekivät kaupunginjohtaja Timo Kenakkalasta (SDP) Kiemungin aisankannattajan. Onkohan kaupunginjohtaja ilahtunut hänen yhdistämisestään Kiemungin tukijaksi asiassa, josta saattaa nousta valtakunnanmediassa kunnon kohu. Hämeen Sanomat: Kiemungin avautuminen ja Raution innokas peesaus asiassa on UUTINEN.

    Antti Korpimaan 60-vuotishaastattelun otsikointi kertoo meille äänestäjille paljon. ”Jo riittäisi räksytys. Kunnallispolitiikan kaksi ja puoli vuotta sitten jättänyt Antti Korpimaa kaipaa sekä jäähalliin että VALTUUSTOSALIIN YHTÄ ASIAA YLITSE MUIDEN: SITÄ ETTÄ EPÄONNISTUMISEN HETKELLÄ PIDETTÄISIIN OMIEN PUOLTA”. Ryhmäkuri, ryhmäkuri ryhmäkuri. Muistakaa, että vaalit on tulossa ja Kiemunki ja Rautio haluaisivat taas päästä eduskuntaan. Tähän kuvioon ei oikein sovi se, että lähtee juoruamisen tasolle: Kiemunki ja Rautio levittävät valtuuston ja hallituksen puheenjohtajana poliittisen vastustajan henkilökohtaisia tietoja. Hei tämä on UUTINEN! Hämeen Sanomien konserniin kuuluvan Hämeenlinnan Jakelupalvelun jakelupäälikkö ja HPK:n mies voi yksityishenkilönä ilmoittaa: ”Iisakin avautuminen oli kyllä helkkarin hyvä. Allekirjoitan kaiken.” Korpimaan näkemys ei vain ole uutinen…

  11. avatar JP sanoo:

    Tässä on mainio tilaisuus verrata henkilöiden toimintaa.

    Ilkkala nimesi Kenakkalan pannulapuksi, ”joutui” Leppäsen (SDP) julkitulon myötä pyytämään anteeksi.

    Jos tämä pannulappu kehuu nyt Kiemunkia, joka varmuudella ei ole noudattanut kuntalain 32§ pykälää, tulee hän kilpailemaan Anneli Jäätteenmäen kanssa ”lyhyimmän virkaiän ennätyksestä”

    5 luku
    Luottamushenkilöt
    32 §
    Kunnan luottamushenkilöt
    …Luottamushenkilön tulee edistää kunnan ja sen asukkaiden parasta sekä toimia luottamustehtävässään arvokkaasti tehtävän edellyttämällä tavalla.

    AVOIN KYSYMYS HÄMEENLINNAN KAUNGINJOHTAJALLE JA KAUPUNGINHALLITUKSEN PUHEENJOHTAJALLE:

    Onko kaupunginvaltuuston puheenjohtaja menetellyt kuntalain 32§ vastaisesti, antaessaan 1.10.12014 Hämeenlinnan kaupunkiuutisissa haastattelun, missä hän sekoittaa kuntapolitiikkaan toisen henkilön ykstyisiä asioita?

    Kysymyksen areenan vaihtumisnopeus on suoraan verrannollinen vastauksen viipymiseen.

  12. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Minä en ollut lainkaan yllättynyt, että Hämeen Sanomissa oli sekä Kenakkalan haastatteluun, että Korpisaareen syntymäpäiväjuttuun lähes sanatarkasti laitettu samanlainen Kiemungin puolustelu. Sopii lehden linjaan. Todistaa myös sen, että Kokoomus on työväenpuolue kun ollaan toverin puolella. Herää myös ajatus onko IK sittenkin väärällä listalla ehdokkaana. Huomenna saamme lehdestä lukea ketä ovat ne ”kelmit”, (tottakai koalitiosta), jotka ovat vuotaneet Uutisvuotoon autotaloa irvailevan aineiston. Täällä SuurHämeenlinnassa ei ymmärretä, että Scc-asiaa ja sen hoitoa on kyllä muuallakin seurattu vuosia, ilman että sitä on tarvinnut kenenkään ”vuotaa”. Ainakin kun olen ulkomaanmatkoilla kertonut olevani Hämeenlinnasta, lähes kaikki ovat tunteneet Autotalosuunnitelman (yleensä ihmetelle). Tonttikaupan taitamaton loppuvaiheiden hoito vasta teki ”otsikot”. Valtaeliitti nielköön tämän ja katsokoon kerrankin peiliin.

  13. avatar Timo sanoo:

    Suomessa on lehdistön vapaus ja Hämeen Sanomilla siten vapaus toimia eliitin propagandajulkaisuna.

  14. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Olen luullut tähän asti, että sen on sitoutumaton maakuntalehti.

  15. avatar JP sanoo:

    No heikossa on sinullakin tieto ollut, tai puutteita luetun ymmärtämisessä (suo anteeksi myötähäpeä).

    Eli asiallisemmin, juuri tätä hämeenlinnalaiset ovat huutaneet jo yli vuosikymmenen eri verkkomedioissa. Suomi24:ssä, aluksi vuosia asiallisesti, nykyään ala-arvoisesti. Vuosia, vuosia Hämeen Sanomien blogeissa. Jos ehdit, jaksat, viitsit perehtyä blogeihin, tuskastumisensa ilmaisee kerta toisensa jälkeen myös kaupungissa tunnetut, omilla nimillää esiintyvät kirjoittajat, jotka nauttivat laajaa arvostusta paikkakunnalla.

    Toivon, että edes osa heistä jatkaisi vaikka tähän alle….

  16. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Ei minun takiani tarvitse kenenkään tuntea myötähäpeää. Olen lukenut Hämeen Sanomia 55 vuotta, omalla nimellä tilattuna se on tullut 41 vuotta. Olen myös omalla nimelläni kirjoittanut, että lehti tulee minulle toistaiseksi vain sen takia, että haluan nähdä kuinka alas se voi journalistisesti mennä (nyt ollaan jo lähellä), sekä Juutilaisen kohtuullisten talousjuttujen takia. On lehdellä ollut hetkensä (mm Liuhalan ja Häkkisen päätoimittajakausilla).

  17. avatar JP sanoo:

    Hyvin kirjoitettu Lauri Kivimäki! Tilauskannan perusteella jonkin verran nuorempana, itse luovuin omalla nimellä lehden tilauksesta usemapi vuosi sitten, tilattuani sitä hyvän matkaa 1900-luvulta.

    Parhaat poksathtelut on vasta tulossa.

    Hatunnosto teille!

  18. avatar Kiitollinen sanoo:

    Hyvä kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio. Odottelen edelleen kantaasi Lulu Ranteen väitteeseen siitä, että olisit kaupunginhallituksen puheenjohtajana toimiessasi levittänyt sosiaalisen median kautta aineistoa, joka sisältää Ranteen yksityiselämän piiriin kuuluvia tietoja. Tulen luonnollisesti kysymään tätä sinulta eduskuntavaalikamppanjaasi liittyvissä eri tilaisuuksissa jos näyttää siltä, ettet vastaa Hämeen Sanomien blogeissa esitettyihin kysymyksiin.

  19. avatar JP sanoo:

    Rautio ei vastaa, Kiemunki ei vastaa, Patalappu-Kenakkala ei vastaa, Tiiriönisosuo ei vastaa, Vekka ei vastaa…
    Terveiset Leo Leppäselle, patalapun ja tiiriönsuon kanssa menen koska tahansa hyvillä mielin käräjille, vastaamaan solvauksistani ja sitä päivää et tule näkemään, että heiltä pyydän anteeksi.

    Uskallan lainata arvostetun hämeenlinnalaisen vaikuttajan Seppo Rehusen tänään kirjoittamaa tekstiä:

    ”Minulla ei ole ratkaisua siihen, miten voitaisiin olla eri mieltä asioista niin, että erimielisyys ei laajenisi henkilöiden väliseksi. Ihmisten pitää kasvaa hyväksymään se, ettei kaikkien tarvitse olla samaa mieltä. Osa meistä ei kasva siihen ehkä koskaan. Hämeenlinnassa tilannetta vaikeuttaa vielä se, että niin lähellä on aika, jolloin oli vain yksi (oikea?) mielipide. Surutyö on kovaa.”
    ***
    Toisto: ”Hämeenlinnassa tilannetta vaikeuttaa vielä se, että niin lähellä on aika, jolloin oli vain yksi (oikea?) mielipide. Surutyö on kovaa.”
    ***

    Näkemykseni mukaan Seppo Rehunen tarkoittaa yllä olevalla kommentillaan ja erityisesti tuolla toistetulla kohdalla seuraavaa:
    -Hämeenlinnaa johti vuosikauden hyvät-HPK-veljet, jotka tavoitteli ja jyräsi veroperusteisia etuja omille intresseilleen. Hyvät-veljet, jotka jakoivat vuosikymmenet kunnallispolitiikan vaikuttaja-paikat toisilleen ja nujersivat erimieltäolevat joukkovoimallaan.

    -Hyvät-veljet (pitää sisällään Sari-siskon), jotka toivottivat kaikki tervetulleiksi mukaan vaikuttamaan, ”jos heidän työ ei kelpaa?”.

    -Hyvät-veljet, jotka eivät kestäneet sitä, että Perussuomalaisiksi profiloituneet otti neuvosta vaarin ja tekivät ”jytkyn”. Tulivat mukaan vaikuttamaan.

    Riitta Nyqvist, Seppo Rehunen, ja muut poliittisesti sitoutumattomat, arvostetut kansalaisvaikuttajat, ottakaa kantaa, tyrmätkää näkemykseni, viisastakaa minua, jos ”en tunne taustoja”

  20. avatar riitta.nyqvist sanoo:

    Tervehdys JP!
    Persujen, Kepun, Vassarien ja Kristillisten synnyttämä
    Pro Hämeenlinna sai aikaan pahoja paniikkikohtauksia
    hyvä-veli-hyvä-sisko-pikkupiirissä.
    Ylilyöntien pohjamudissa mennään, ”aidosti ja avoimesti” ?!?
    – kh:n pj:n julkaistua
    valtuuston pj:n ”jobinpostia”
    naamakirjassaan.
    Tiedämme kyllä, ettei ole vaikeaa toimia oikein.
    Vaikeinta on tiedostaa, mikä on oikein.
    Kaupungin asukkaiden epämiellyttäviin kysymyksiin ei yleensä vastata.
    Jos vastataan, selitykset ovat yhtä kaukana itse asiasta,
    kuin eskimon lumi ja beduiinin hiekka toisistaan.
    Riitta

  21. avatar Ratatuomari sanoo:

    En ole ymmärtänyt Hämeenlinnassa olevaa kaksijakoisuutta. En ole ymmärtänyt Pro Hämeenlinnan -kaltaisia yhteenliittymiä. En ole ymmärtänyt miksi Hämeenlinnassa on ”hallitus” ja ”oppositio”. Eihän tälläinen rakennelma kuulu kunnallispolitiikkaan. Tällä hetkellä demarit ja kokoomus ovat lojaaleja toisilleen kuin valtakunnan hallitus. Samoin Pro käyttäytyy yhdessä tuumin. Entäs kun seuraavissa vaaleissa kaksi suurinta ovat Kok ja Per? Ollaanko sitten, niin kavereita, että.
    Sopu syntyy kun puheenjohtaja, joka ei kestä poliittista henkilökohtaista kritiikkiä, vaihtuu. Lopetetaan Pron kaltaiset ryhmittymät ja tehdään yhdessä hyvää politiikkaa, jossa kritiikillä, hyvällä arvioinnilla ja hyvällä johtamisella on sijansa.
    Jos äänestän seuraavalla kerralla vaikka Perussuomalaisia, niin en äänestä Kepua tai Kristillisiä tai muuta. En äänestä jotain Pro:ta.
    Ääneni ei ole siirrettävissä ryhmiin.

    • avatar Kari Ilkkala sanoo:

      Huomenta Ratatuomari,

      Prolle oli yksinkertainen tilaus: näin saatiin luottamuselinten paikkojen jako edustamaan paremmin vaalitulosta. Äänesi meni / menee juuri sille puolueelle ja ehdokkaalle, jota tarkoitatkin.

      Yhdessä voitaisiin tehdä hyvää, jos näkemykset hyvästä ja keinoista sen saavuttamiseksi olisivat yhdistettävissä, saati että kokdem haluaisi niistä edes neuvotella.

      Sen sijaan ajatus siitä, ettei kuntapolitiikassa olisi tai saisi olla oppositiota, ei kestä mitään kriittistä tarkastelua. Eduskunnassa hallituspuolueet neuvottelevat ohjelman, ja hallituksessa joudutaan neuvottelemaan ratkaisuista hallitusvähemmistönkin kanssa sillä uhalla, että puolueita lipeää hallituksesta ja hallitus menettää enemmistönsä suuressa salissa.

      Kuntapolitiikassa oppositio syntyy väkisin hallituksen sisään, koska paikkoja tulee valtuustovähemmistönkin puolueille suhteellisuusperiaatteen eikä hallitusohjelman sopimisen perusteella. Hallitusenemmistön taas ei tarvitse neuvotella vähemmistön kanssa jos ei halua, koska mikään ei uhkaa hallituksen kasassa pysymistä.

      ”Kuntaoppositiota ei tarvita” -puhetapa on valtakunnan tasolla käytettävän ”kansallinen yhtenäisyys” -puhetavan pikkuveli, jolla enemmistö omii itselleen oikeuden määritellä kansakunnan / kunnan edun.

  22. avatar riitta.nyqvist sanoo:

    Moro Ratatuomari!
    Olen kokenut kok.-dem. pienen piirin kompromissi-korkeaveisun
    kaupunkia hajoittavana oppositiopolitiikkana.
    Yltiöpäisenä, kallista unelmahöttöä tuottavana, ylimielisenä sisäpiiri-tanhuna,
    joka ei aja asukkaiden yhteishyvää.
    Pro Hämeenlinna ei tietääkseni ole kiveenhakattu vaaliliittymä,
    jossa äänesi ajautuisi sinulle vastenmieliseen puolueeseen.
    Riitta

  23. avatar Harri sanoo:

    Aika tomeraa on, jos pitää paikkansa, että yksityisasioiden juoruilu on laajemminkin levinnyt tämän kaupungin hallinnossa ja virkamiehet, entiset ja nykyiset sitä kilvan äityvät kehumaan.
    Kyllä pro koetaan vanhan kaartin puolella selvästi uhkana.
    Olihan Mandelakin toisaalta vuosia lusimassa, ei tämä politiikassa niin uutta ole, tämä vastustajien polkeminen kaikin keinoin…

    Jännä nähdä, mitä vielä keksitään, kun kevät etenee.
    Sillä aikaa joku voisi oikein koostaa luvuiksi, mitä laskuja SCC maksoi oikeasti, ja mitä jäi saamatta.
    Tätä asiaa ilmeisesti nyt kuitenkin halutaan hieman himmentää. Muuten ajankohta on hieman outo. Puheenjohtaijen olisi kannattanut aloittaa juoruilu vasta helmikuussa.

  24. avatar Kiitollinen sanoo:

    Hyvä kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio. Odottelen edelleen näkemystäsi väitteeseen siitä, että kaupunginhallituksen puheenjohtajana olet sosiaalisessa mediassa levittänyt poliittisen vastustajan yksityiselämään liittyviä tietoja.

    Syy miksi kysyn kaupunginhallituksen puheenjohtajalta asiaa juuri tuon poliittisen vastustajan blogissa on hyvin yksinkertainen. Itsekkin sinua Sari Rautio joskus äänestäneenä, olisin kuvitellut sinun kykenevän tajuamaan, että mokasit todella pahasti. Silloin kun mokaa loukkaamalla toisen yksityiselämää, ensimmäinen mitä olisi fiksua tehdä olisi nöyrä julkinen anteeksipyyntö.

    Valtakunnan tasolta alkaa olla aikas monta esimerkkiä siitä mitä tapahtuu, ellei osaa tarpeeksi nopeasti edes esittää katuvaa. Vähäksi aikaa sivuun näkyvistä tehtävistä ja sitten toivottavasti jotain oppineena takaisin mukaan peliin. Tarpeeksi kauan jahkaamalla nuo kevään vaalit taitavat tulla Rautiolle ja Kiemungille liian pian. Ihan hirveästi asiassa ei auta marssittaa kavereita julkisuuteen kertomaan kuinka seisovat tässä asiassa Kiemungin ja Raution takana.

    Politiikan kenttä on muuttunut ja se mitä on poliitikkona soveliasta tehdä, sekin on muuttunut. Katsoit Sari Rautio varmaankin Harkimon ja Turusen keskustelun?

  25. avatar Kiitollinen sanoo:

    Siis Tujusen:)

  26. avatar JP sanoo:

    Hyvä ”Kiitollinen”, en edelleenkään usko, että Rautio tulee vastaamaan sinulle.

    Tapahtuma tullee menemään niin että Kiemunki lopulta uhrataan, muiden pelastaessa itsensä. Aivan kuten kävi vaikkapa muutama vuosi sitten Hassisen. Taisi olla jotakuinkin ennenkuulumatonta, että keskeinen ja vähintäänkin näkyvässä asemassa oleva valtuutettu erosi luottamustoimesta kesken kauden. Taisi erota jopa kovin lähellä seuraavia vaaleja, missä olisi luontevasti voinut jättäytyä pois. Tosiasiassa taisi Hassinen istui poliisikuulusteluissa siinä kopiokone-jupakassa? Saiko sanktioita, vai vanheniko juttu käsiin, taisi vanhentua?

    Kun demarien jo valmis luisi kannatuksessa alaspäin alkaa eskaloitua syöksykierteeksi, Kiemunki hylätään, hänestä tehdään hienotunteinen irtiotto. Jos ovat fiksuja, ”iisakki ilmoittaa vaalien alla kyllästyneensä politiikkaan ja sen jättämällä luo aikaa keskittyä perheeseensä”.

    Tällä hetkellä Kiemunki on Hämeenlinnassa parasta, mitä Perussuomalaisille on tapahtunut.

  27. avatar Kiitollinen sanoo:

    Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio ilmeisesti kuvittelee, että hänen aktiivisuutensa sosiaalisessa mediassa on helposti piilotettavissa. Maailma ja media ei vain toimi enää niin. Tehty ei muutu tekemättömäksi deletoimalla. Eli edelleen: kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio. Mitä mieltä olet Lulu Ranteen väitteestä, että olet kaupunginhallituksen puheenjohtajana toimiessasi levittänyt sosiaalisen median kautta poliittisen vastustajasi yksityiselämän piiriin kuuluvia tietoja. Olen entistä innokkaammin tulossa eduskuntavaalikamppanjasi tilaisuuksiin kysymään tätä asiaa sinulta.

  28. avatar JP sanoo:

    Kun ei se Sari taida sinulle vastata. Sitä odotellessa, tässä vähän respectiä, minkä perään Sari muutama vuosi sitten huusi:

    Sari Rautio kirjoitti:
    29.7.2011 13.01
    … Toisten mollaaminen, haukkuminen, syyttely, vähättely ja selkään puukottaminen tuntuu olevan nousussa. Ihmisten toiminnassa muutos alkaa aina omasta toiminnasta. Katsotaans siis peiliin, kaikki.
    Respect.
    Sari
    ***

    on tainnut Sarin peili särkyä?

  29. avatar saara finni sanoo:

    Ei voi olla totta!

    Tänään se lopetti uuden juttunsa täsmälleen samoihin sanoihin:

    ”Toisten mollaaminen, haukkuminen, syyttely, vähättely ja selkään puukottaminen tuntuu olevan nousussa. Ihmisten toiminnassa muutos alkaa aina omasta toiminnasta. Katsotaans siis peiliin, kaikki.
    Respect.”

    Lupaa myös jo otsikossa, että on uusia toimintatapoja hakemassa.

    Kääk!

  30. avatar JP sanoo:

    Nii-i, wikipediassa se on kuvattu kovin kovin lyhesti.
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksinaismoraali

  31. avatar Kiitollinen sanoo:

    Kaupunginhallituksen puheenjohtajan Sari Raution Hämeen Sanomien blogista 6.10.2014 suoraan lainattua:

    ”ps.1 Jos minulta halutaan kommentteja, niin nopeiten se onnistuu FBn, twitterin tai spostin kautta. sari.rautio@hameenlinna.fi on osoite.
    ps.2 Erityisesti arvostan omalla nimellä tehtyjä kysymyksiä. On vähän tylsiä kokemuksia trolleista, usean nimimerkin takana sama varsin läheltä oleva ihminen;)
    ps.3 Ja aika hyvin olen lausunut kolme vuotta sitten, edelleen samaa mieltä. Sari Rautio kirjoitti:
    29.7.2011 13.01
    … Toisten mollaaminen, haukkuminen, syyttely, vähättely ja selkään puukottaminen tuntuu olevan nousussa. Ihmisten toiminnassa muutos alkaa aina omasta toiminnasta. Katsotaans siis peiliin, kaikki.
    Respect.
    Sari”

    Hyvä kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio. Sinulla on tietenkin täysi oikeus esittää toiveita siitä, mitä kautta sinulta voi pyytää kommentteja eri asioihin.

    Olet Lulu Ranteen väitteen mukaan levittänyt Fb:n ja Twitterin kautta kaupunginvaltuuston puheenjohtajan Kiemungin haastattelua, joka sisältää Ranteen yksityiselämään liittyviä ”tietoja”. Minulla ei ole tarvetta kirjoittaa Fb:n tai Twitterin kautta sinulle, enkä koe tarpeelliseksi lähestyä sinua yksityisellä sähköpostiviestillä. Lulu Rannekkaan ei käsittääkseni voinut valita sitä, mitä välinettä kaupunginhallituksen puheenjohtajana käytit levittäessäsi Ranteen yksityiselämään liittyviä tietoja. Eli mitä erityisoikeuksia sinulla on valita, mitä kautta äänestäjät esittävät sinulle kysymyksiä? Tulkitsen asenteesi huomattavan ylimieliseksi, mihin mielestäni ei ole varaa, kun on ns. yllätetty housut kintuissa.

    Minäkin arvostan omalla nimellä tehtyjä kysymyksiä, enkä pidä trolleista. Tämä ps2 on niin hauska. Ymmärtäisin sinua paremmin, jos esitetyt kysymykset olisivat epäasiallisia. Nyt vain taitaa olla niin, että et pysty vastaamaan Lulu Ranteen esittämään väitteeseen, koska sosiaalisessa mediassa sinut yllätettiin ns. itse teossa. Sari hyvä, jaoit jo, deletointi ei sosiaalisessa mediassa auta. Arvaa vain ovatko Fb kamusi hämmästelleet toimintaasi. Taisi mennä kiva määrä ääniä sivu suun 🙂

    ps3. Upeaa. Ymmärrätkö kuitenkaan mitä kirjoitit? Käytännön elämässä jäit nyt kiinni tosi pahasti ala-arvoisesta ”tyttöjen juoruilusta”. Sattuuhan sitä… harvemmin kyllä kaupunginhallituksen puheenjohtajalle vaalien alla.

    Kiitos Sari Rautio näistä luovista ps kohdista blogissasi. Teen mielelläni ”vaalityötäsi” ensi eduskuntavaaleissa. Ymmärräthän, että kannatuksessasi on tapahtunut jo kivoja muutoksia. Jatka vain innokasta päivittämistäsi Fb:ssä ja Twitterissä 🙂

    • avatar Incognito sanoo:

      ”Minäkin arvostan omalla nimellä tehtyjä kysymyksiä, enkä pidä trolleista.”

      Minä arvostaisin sitä että huutelisit näissä HäSan blogeissa vastaus- ja eroamispyytöjä ja vastuunkantoa omalla nimelläsi etkä nimimerkin takaa. Nyt olet spämmännyt jokaista aihetta koskevaa blogia samansuuntaisella räksytyksellä, tuntemattomana

      • avatar Kari Ilkkala sanoo:

        Jos jokin on turhaa, niin nimimerkin käytöstä räksyttäminen nimimerkin suojista.

        • avatar Incognito sanoo:

          Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan 😉

          • avatar Kiitollinen sanoo:

            Ihmeen kauan tähän menikin;) Kommenttini ovat tainneet osua arkaan kohtaan 🙂

          • avatar Incognito sanoo:

            ”Ihmeen kauan tähän menikin;) Kommenttini ovat tainneet osua arkaan kohtaan”

            Paha sanoa aroista paikoista kun tapaus ei kosketa tavallisen kaupunkilaisen elämää sen enempää. Suhmurointia on ja tulee olemaan. Oli vallassa sitten kokdem tai koalitio tai jokin muu kombinaatio

            Mutta sitä en ymmärrä miten valtuutettu kehtaa vaatia toiselta valtuutetulta tiukkaa moraalia kun samalla itse liikkuu hämärän rajamailla (case Ranne-Kiemunki-elatusavut). Ymmärrän täysin miksi Kiemunki toi asian tietoisuuteen.

            Sitäkään en ymmärrä miten kehdataan keskustelupalstoilla vaatia omalla nimellä kirjoittavilta tiukkaa moraalia ja vastauksia syytöksiin esittäen ne nimimerkin takaa.

          • avatar Kiitollinen sanoo:

            Sinulta meni ohi olennainen kirjoitteluni pointti. YKSITYISELÄMÄN SUOJA. 🙂

          • avatar Incognito sanoo:

            ”Sinulta meni ohi olennainen kirjoitteluni pointti. YKSITYISELÄMÄN SUOJA. ”

            Jaa-a. Tiedä sitten keneltä se pointti meni ohi anonyymina muilta vaatimisessa mutta nyt kun otit yksityiselämän suojan esiin niin olisikohan niin että julkisuuden henkilöllä, joita poliitikot ovat, ei ole samanlaista suojaa kuin tavallisella kyläläisellä. Vai implikoitko että poliitikko voi toimia yksityiselämässään eri ehdoilla mitä häneltä luottamustoimessa vaaditaan? Koskee ihan kaikkia poliitikkoja

            Tässä pari oivaa otettaa vastapuolen kolumnista. Koskee edelleen kaikkia poliitikkoja puolueesta riippumatta

            ”Nykyajan avoimessa maailmassa etenkin poliitikoiden yksityiselämässään osoittama moraali, käytös ja teot ovat myös kansalaisten arvioinnin kohteena” ja ”[poliitikon] toimintansa kulissien takana on kuitenkin täydellisessä ristiriidassa julkisuuteen viestittyjen arvojen kanssa”

          • avatar JP sanoo:

            Koskee myös Kiemunkia

          • avatar Incognito sanoo:

            Ehdottomasti. Hänen toimiaan saa myös arvostella, niin siviilielämässä kuin politiikassa jos siihen on tarvetta. Itse ainakin edellytän poliitikolta kunniallista käyttäytymistä molemmissa. Jos jompikumpi menee ns. penkin alle olisi poliitikon syytä itse pohtia jatkoaan

  32. avatar iikoo sanoo:

    Alan uskoa, että I. Kiemunki ei ole tekemässä poliittista itsemurhaa vaan laajennetun poliittisen itsemurhan, johon hän vetää mukaan mahdollisimman paljon myös sivullisia aivan tarkoituksellisesti. Itsemurha leikillisenäkin on aina hätähuuto, ei vitsi. Nyt I.Kiemungin läppä alkaa elää omaa elämäänsä tuhoten myös muita. Toivoisin, että jollain olisi voima pysäyttää tuo.

  33. avatar JP sanoo:

    Siirryn Iisakki Kiemungin kannattajaksi! Toivon koko sydänmestäni, että hän on paljon esillä julkisuudessa kevään 2015 vaaleihin asti! Go Iisakki Go!

    En tunne Kiemungin perhettä, mutta olen tavattoman surullinen heidän puolesta. Myötäelän myös Johannes Koskisen puolesta, koska hän on edustanut heidän aatetta tyylillä ja arvokkuudella, sekä eduskunnassa, että kunnallispolitiikassa. Koskisen ja Hämeenlinnan tuskan on oltava mieletön. Koskisen arvokkuutta nostaa myös se, että Kiemungin poliittisen likvidoinnin sijasta Johannes koskinen huutaa 8.10. Kaupunkiuutisissa otsikolla: JO RIITTÄÄ RETTELÖINTI, ASIAAN!

    Käsky on selkeästi kohdistettu Kiemungille, mutta se on annettava julkisuuteen niin, että Kiemunki saisi jonkinlaisen ulospääsyn asiassaan ja erityisesti niin, että puolueen kannatuksen vääjäämätön lasku ei jyrkkenisi ainakaan ekponentiaalisesti.

    Lulu Ranteen ja erityisesti Kari Ilkkalan jäätävä talousosaaminen (verrattuna Kiemunki-Rautio-Vekka-Isosuo) on jättänyt näiden suut haukkomaan happea, kun sen suuren kalan, jota koettivat tiiriön pellolta kalastaa.

    Johannes Koskinen on ansainnut kunnioituksen, mutta ei puolueensa kanssa Kiemungin heille tuomaa taakka,
    Näin sinivalkoisin silmin se tosin sopii minulle mainiosti.

    Ulostuksessaan Kaupunkiuutisissa 8.10. Kiemunki kirjoittaa:
    ”….nykyajan avoimessa maailmassa etenkin poliitikoiden yksityiselämässään osoittama moraali, käytös ja teot ovat myös kansalaisten arvioinnin kohteena….”

    Eikö tämä mies-poloinen käsitä, että kommenteillaan ja toisten yksityiselämän tonkimisilla hänen elämä se vasta muuttuukin mikroskoopilla seuratuksi. Jos hänen sikamaista julkista käytöstä on seurattu tähän asti, seurataan jatkossa aurinkoakin tarkemmin, myös yksityiselämää.

    Iisakki otti kirjoituksessaan osuvasti esille Kepulaisen, Kokoomuslaisen, Vihreän ja Perussuomalaisen kansanedustajan julkisuuskohut. Toimittajan ammattitaidolla, tottakai.

    Nopealla Googlettamisella, wikipediasta olisi saanut myös listauksen:

    -Voitto Eloranta (SDP). murha
    -Eeva-Johanna Eloranta (SDP). näpistys
    -Karl-August Fagerholm (SDP). kunnianloukkaus
    -Maria Guzenina-Richardson (SDP). törkeä liikenteen vaarantaminen
    -Onni Hiltunen (SDP) virkarikos ja virkavirhe
    -Osmo Kaipainen (SDP). rattijuopumus
    -Antero Kekkonen (SDP). rattijuopumus, liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja liikennerikkomus
    -Walter Kuusela (SDP). kuolemantuottamus ja rattijuopumus
    -Jussi Raatikainen (SDP). tahallinen hyötymistarkoituksessa tehty virkarikos
    -Aarre Simonen (SDP). virkarikos
    -Ulf Sundqvist (SDP). törkeä velallisen epärehellisyys Vahingonkorvausvaatimus liikepankkilain perusteella siviiliprosessina.
    -Arvo Tuominen (SDP). laiton poliittinen toiminta

    Kiemungin ala-arvoista 2. kirjoitusta on toki tasapainoittamassa useampi kirjoitus, missä pahoitellaan Kiemungin käytöstä, viitataan jopa ”huilaamisen tarpeeseen”. Minun mielestä hänen lähipiirin pitäisi ottaa tuo huoli vakavasti.

    Lupaan kannattaa Iisakkia vielä kevääseen asti, se on parasta mitä perussuomalaisille voi tapahtua Hämeenlinnassa. Saa siitä omat rippeensä kokoomuskin….

    2011-2012 kohuilla Kiemunki naulasi kevään 2015 eduskuntavaalikohtalonsa ja tämän päivän tapahtumilla, vuoden 2019 kohtalonsa.

    ”ihmisten imago kulkee kolme vuotta jäljessä siitä mitä ne ovat”. – Kuka sanoi, koska ja missä? –

  34. avatar Kiitollinen sanoo:

    Kaupunginhallituksen puheenjohtajan Sari Raution blogissa 8.10.2014:
    ”Olen pahoillani jos uutisen jakaminen on loukannut jotakuta.”

    Minua äänestäjänä, äitinä ja ihmisenä loukkaa syvästi ihmisten ajattelemattomuus. Se, että kiireellä ylemmyydentunnossa jaetaan mitä mieleen sattuu… eikä osata/haluta pyytää anteeksi omaa ajattelemattomuutta. Minäkin olen todella pahoillani. Pahoillani siitä, että olen äänestänyt Sari Rautiota. En äänestäessäni ymmärtänyt, mitä ajatusmaailmaa ja toimintatapaa omalta osaltani tuin. Mutta minä opin virheistäni.

    Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan Iisakki Kiemungin toimintaa ei selitä ajattelemattomuus. Kiemungin toiminta on tahallista ja halveksittavaa. Olisin odottanut sosialidemokraateilta selkeää kannanottoa siitä, mitä heidän kauttansa valtuuston puheenjohtajan asemaan noussut henkilö voi tehdä. Mielestäni Kiemunki ja muiden sosialidemokraattien lammasmaisuus asiassa mustaa koko paikallisen demariporukan. Onneksi olkoon: teitte sen ihan itse.

    • avatar Seppo sanoo:

      Kärkipoliitikkojen vaihto kummassakin leirissä tuulettaisi kummasti ilmaa! Päästäisi taas asiaan!

  35. avatar Harri sanoo:

    Kiitollisen harmistus on helppo ymmärtää.
    Politiikka, ns yhteisten asioiden ajaminen, on nyt tässä kunnassa saanut merkillisiä piirteitä.
    Jollain lailla ymmärtäisin pj:n juoruilun yksityishenkilönä, mutta jatkuva, tarkoituksellinen egonpönkitys luottamustittelillä, jopa mielipidepalstalla? Se on outoa.
    Valtuuston puheenjohtajuudella ei toisen perheasioiden arvostelussa ole mitään roolia.

    Sitten taas tämä ””Olen pahoillani jos uutisen jakaminen on loukannut jotakuta. ”
    Nyt, jos kirjoittaja asettuu toisen asemaan, tuo JOS on aika kaukaa haettu, mahdollisen loukkaantujan nimi tietenkin on harkiten jätetty pois. Näin teen siis itsekin tässä mielipiteessä kaikkien kohdalta.

    Valtuuston pj:lta toivoisin nyt miehekkäämpää otetta, esim ylilyönnin myöntämistä ja paluuta esim politiikkaan, siis yhteisiin, ei yksityisiin asioihin.
    Perässään hiihteleviltä toivoisin keskittymistä myös mielenkiintoisempiin aiheisiin ja selkeitä parannusehdotuksia ja omia kannanottoja, ei yleistermejä.
    Tämmöstä poliitikkoa meikäläinen äänestää, ei juorukelloja. Vaaleja vartenhan te tätä hyperaktiivista touhua harrastatte….toivottavasti, mutta ei silti ymmärrettävästi.
    Kiitos ja näkemiin, uurnien ilmestyessä tilanne on toivottavasti korjaantunut.
    Tapoja siihen lienee kuitenkin vain yksi.

    • avatar JP sanoo:

      Harri kirjoittaa yllä asiaa. Trolleista, kohun vastapuoli osaa ”trollauksen” aivan yhtä hyvin. Kuin tilauksesta, on kirjoittamaan ilmestynyt nimimerkki, joka kritisoi nimimerkillä kirjoittamista. Vähän kuin väkivaltaa vastustava ratkaisisi asian takaisin lyömällä? Siis itse asiassa juuri Kiemungin ihannoima tapa, jonka nimiin hän kirjoituksissaan ”vannoo”, uudestaan ja uudestaan.

      Johannes Koskinen yritti blogissaan viheltää jo peliä poikki. Arvostan Koskista edelleen paljon ja kunnioitan hänen sovittelevaa tapaa toimia, sitähän on tainnut matkan varrella kiitellä myös Perussuomalaiset, julkisuutta myöden? Korjatkaa, jos olen väärässä.

      Niin suuri valtiomies ei Koskinenkaan kuitenkaan ole, että hän saisi edes Kiemunkia rauhoittumaan, puhumattakaan että voisi ”Kekkosmaisesti” vaientaa median, tai kohun toisen osapuolen, johon SDP:n puoluekuri ei ylety.

      MUTTA MISSÄ ON KENAKKALA?

      24 § Kunnanjohtaja (LYHENNELTY, SISÄLTÖÄ MUUTTAMATTA)
      Kunnassa on kunnanjohtaja, joka johtaa kunnanhallituksen alaisena kunnan hallintoa, taloudenhoitoa sekä muuta toimintaa.
      Kunnanjohtajalla on oikeus käyttää puhevaltaa kunnanhallituksen puolesta.

      Vetoan Kenakkalaan, että hän tunnistaa ristiriidan, missä kunnahallituksen puheenjohtaja Rautio on julkisuudessa asettunut kunnavaltuuston puheenjohtajan tueksi käynnissä olevassa kohussa, ja toisaalta Kiemungin pitäisi itse KVpj:nä tarvittaessa päättää itsensä pidättämistä luottamustoimensa hoitamisesta. Ristiriitainen asetelma on kestämätön ja siksi kaupunginjohtajan tulee ottaa kuntalain mukainen roolinsa.

      HÄMEENLINNAN KAUPUNGIJOHTAJA KENAKKALA, PITÄÄKÖ HUUTAA? Miksi ette toimi, sen sijaan, että irvailette aiheesta naamanvääntelykuvissa yhdessä tilaajajohtaja Rimpelän kanssa?

      Terveisiä myös Rimpelällä, naamat solmussa irvistellään myös kaupungin homekouluissa, -päiväkodeissa, evakkotiloissa ja -parakeissa. Rimpelä, miltä tuntuu Lasten, nuorten ja elämänlaadun tilaajayksikön johtajana irvistellä Hämeen Sanomissa kehuskelemassa Kiemunkia, joka tonkii yksityisasiassa lapsiperheen asioita ja kirjoittelee niistä julkisesti, ”lokaamistarkoituksessa”?

      (SUORA LAINAUS)
      21 § Luottamushenkilöiden erottaminen kesken toimikauden
      Valtuusto voi erottaa kunnan, kuntayhtymän tai kuntien yhteiseen toimielimeen valitsemansa luottamushenkilöt kesken toimikauden, jos he tai jotkut heistä eivät nauti valtuuston luottamusta. Erottamispäätös koskee kaikkia toimielimeen valittuja luottamushenkilöitä.
      Asia tulee vireille kunnanhallituksen esityksestä tai jos vähintään neljäsosa valtuutetuista on tehnyt sitä koskevan aloitteen. (1.2.2002/81)

      (LYHENNELTY, SISÄLTÖÄ MUUTTAMATTA)
      32§ mukaan Luottamushenkilön tulee toimia luottamustehtävässään arvokkaasti tehtävän edellyttämällä tavalla.

      (LYHENNELTY SISÄLTÖÄ MUUTTAMATTA)
      40§ Jos luottamushenkilön voidaan todennäköisin perustein epäillä menetelleen luottamustoimessaan velvollisuuksiensa vastaisesti, kunnanhallituksen on vaadittava asianomaiselta selitys sekä tarvittaessa ilmoitettava asiasta valtuustolle.
      Valtuusto voi tutkimuksen ajaksi pidättää luottamushenkilön toimestaan. Ennen valtuuston kokousta voi pidättämisestä väliaikaisesti päättää valtuuston puheenjohtaja. Pidättämispäätös voidaan panna täytäntöön heti.

      Yllä oleviin pykäliin vedoten, vetoan kaupungihallituksen jäseniin, että kuntalain 21§ mukaisesti esitätte ensisijaisesti Iisakki Kiemungin erottamista kaupunginvaltuutetun luottamustehtävistä ja toissijaisesti vähintään KV pj:n tehtävästä.

      Ylläoleva pyyntö on kohdistettu KH -jäsenille:
      Rautio Sari, KOK, pj
      Ranne Lulu,PS, 1. vpj
      Koskinen Johannes, 2. vpj
      Appelroth Ulla, SDP
      Häppölä Anna-Kaisa, SDP
      Laakso Sirpa, SDP
      Kallioinen Juha, KOK
      Vekka Tapio, KOK
      Ilkkala Kari, PS
      Kärpänen Hannu, KESK
      Oinonen Ritva, VAS

      • avatar Incognito sanoo:

        ”Kuin tilauksesta, on kirjoittamaan ilmestynyt nimimerkki, joka kritisoi nimimerkillä kirjoittamista.”

        Mukavaa että asetat minut jo jonkin puolueen jäseneksi. En missään nimessä kritisoi nimimerkin takaa kirjoittamista mutta kritisoin sitä että nimimerkin takaa vaaditaan rajuja toimenpiteitä kuten sinäkin arvon nimimerkki JP tekstissäsi teet

        Vaadit Kiemungin erottamista anonyymina. Etkö uskalla omalla nimelläsi vaatia näin radikaalia ratkaisua?

        • avatar JP sanoo:

          Hyvä Incognito,

          USKALLAN, ja tulen tekemään sen kaupunginjohtaja Kenakkalalle. Kirjoitan vaatimukseni Kenakkalalle varustettuna täydellisinä yhteystietoinani.

          Siinä päästää punnitsemaan kaupunginhallituksen tietovuodot, kuka vuotaa ja kenelle?

          Kiemunki on ollut toistuvasti tietovuotokohuissa mukana:
          Kiemunki (sd.) – Kärpänen (Kesk.)
          Kiemunki (sd.) – Tsamboo (Sambia)

          Kokeillaan, kuinka vuotaa?

          Kirjoitan Kenakkalalle vaatimukseni, pyynnöllä, että saan säilyttää veronamaksajana kuitenkin yksityisyyteni. Sovitaa, että pyydän Kenakkalaa ainoastaan lukemaan kaupunginhallitukselle kirjeeni, paljastamatta nimeäni.
          Hämeen Sanomissa tiedetään myös henkilöllisyyteni, mutta se nauttii kai jonkinlaista lähdesuojaa? Ei kai Kiemunki selvittäisi, kuka on nimimerkin JP takana ja vuotaisi sitä julkisuuteen?

          Ainiin, Iisakki Kiemunki antaa lehtihaastattelussa seuraavan lausunnon (suora lainaus): ”Myöhemmin, kun olin intin toimistossa töissä, katselin arkistoista omat ja kavereiden tulokset. Ei kai niin olisi saanut tehdä.”

          – Fiat justitia, pereat mundus –

        • avatar JP sanoo:

          Hyvä nimimerkki Incognito,

          miksi päätät ja julkisesti kirjoitat, mitä minä ajattelen tai mielipiteiksini ”asettelen”. Vaikka kirjoitan nyt myötäeläen Perussuomalaisesti, en kuulu heidän puolueeseen (tällä menolla tosin, kohta kuulun). Jos luet aiemmat kirjoitukseni ja erityisesti viimeisen sen jälkeen, missä kirjoitan mielidettäni nimimrkistä ”Incognito”, taitaa ainoa seikka, mihin kiinnitän huomioita olla se, että totean sen arvostelevan itse nimimerkin takaa, nimimerkillä kritisoivia kirjoittajia.

          Olen jo useamman kerran kirjoittanut aktiivisuudestani, miksi osallistun blogeihin. Tässä vielä kerran:

          -vihaan epärehellisyyttä, erityisesti ”älyllistä” sellaista
          -vihaan heikompien kiusaamista, erityisesti naisiin kohdistuvaa
          -vihaan ahneutta, myös vaalikuumeen aiheuttamaa ”äänikiimaa”

          Olenko Perussuomalaisten puolella? Tähän asti en puoluekannatusmielessä ole ollut, jatkossa olen. Olen aiemmin äänestänyt yhden kerran Kari Ilkkalaa, jatkossa yhden äänen sijasta pyrin toimimaan myös heidän kannatusta tukien. Miksi? Koska yllä olevien ”ranskalaisten viivojen” mukaan, heitä ei tarvitse vihata.

          Nimimerkki ”Incognito”, lupasin lähettää kirjeen omilla yhteystiedoillani kaupunginjohtajalle. Tilanne on muuttunut, ”konsultoin” kunnallispolitiikkaa tuntevia henkilöitä. Pidän silti lupaukseni, jos haluat tietää muuttuneesta tavoitteestani, kysy, niin minä vastaan.

          Lue myös Tampereen yliopiston ylioppilaslehti Aviisi 5/2003, sitä kautta opit tuntemaan oikean Iisakin. Artikkeli opettaa mitä parhaiten ymmärtämään, vaikka ei hyväksymään, hänen tapansa toimia.

          Artikkelin saa kopiona tekijänoikeuslakeja kunnioittaen jokainen, joka sitä minulta pyytää.

          Iisakki on sentään kertonut, että ei arvojaan ”myy”. Artikkelin lyhyessä haastattelussa hän avaa arvonsa ja toimintatapansa.

          – De gustibus non est disputandum –

Jätä kommentti

css.php